Ett nytt inrikesflygbolag

Ett nytt inrikesflygbolag

1996

”I mitten av 1990-talet genomfördes stora förändringar till inrikesflygen. 1997 öppnades marknaden och fram till dess hade staten tillämpat ett system med särskilda licenser för att kontrollera kommersiella inrikesflyg. Icelandair förberedde sig på förändringarna genom att grunda ett nytt företag, specifikt för inrikeslinjer. Flugfélag Nordurlands och Icelandairs inhemska fraktförare slogs samman till ett självständigt dotterbolag till Icelandair. Flugfélag Íslands, det fjärde företaget med samma namn, kom in på marknaden.
”

Ett priskrig på de mest populära rutterna bröt ut efter att marknaden öppnades och priserna föll med upp till 40 % medan passagerarantalet ökade med endast 20 %. Att behöva gå med förlust på detta sätt satte vissa flygbolag i konkurs. För att överleva gjorde Flugfélag Íslands allt det kunde för att förbättra effektiviteten. Arbetsstyrkan minskades och man utfärdade inte längre biljetter. Passagerare började så småningom boka sina platser på Internet, dessa åtgärder var effektiva och år 2002 registrerade den inhemska transportören en vinst på 1,7 miljoner USD.

År 2006 nådde antalet passagerare 400 000. Deras destinationer var, förutom Reykjavik, Akureyri, Egilsstadir, Ísafjördur, Västmannaöarna, Färöarna och de grönländska städerna Kulusuk, Narsassuak och Nuuk. Det gick även flyg från Akureyri till Grímsey, Thórshöfn och Vopnafjördur. 2007 bestod den inhemska flottan av sex Fokker 50-plan, två DASH 8-100-flygplan och ett Twin Otter.