Priskrig

Priskrig

1955

När Loftleidir Icelandics verksamhet började blomstra, beslutade bolaget sig för att inte gå med i International Air Transport Association, IATA. Det här var ett intressant beslut, eftersom föreningen hjälpte andra flygbolag att hushålla i vissa områden, men beslutade även om biljettpriserna på många rutter.

Furstendömet Luxemburg var inte bundet av IATAs beslut, vilket passade Loftleidir mycket bra. Inga flygbolag gjorde reguljära flygningar till Luxemburg och dess regering var mycket intresserad av ett samarbete. Resultatet var införandet av passagerarflygningar 1955. Loftleidir Icelandic kunde erbjuda låga priser mellan Europa och Amerika och biljettförsäljningen ökade snabbt. Under dess mest trafikerade år, flög bolaget 300 000 passagerare till Luxemburg. Därifrån reste de sedan med tåg eller buss till städer över hela Europa.

Men det låg mer bakom framgången. Loftleidir Icelandics personal inom marknadsföring var innovativa och introducerade banbrytande säljtekniker. En av många nya idéer var att passagerare kunde betala för sina biljetter under en längre period på upp till två år. Det var mycket ovanligt på den tiden att göra affärer på detta sätt. De erbjöd även guidade turer och särskilda paket för passagerare som gjorde ett stopp på Island på sin väg över Atlanten.