De tio

De tio

1979

Islands första jetflygplan med bred kropp, en DC-10-30, landade på Keflaviks flygplats den 5 januari 1979. Icelandair förhandlade fram en mycket gynnsam hyrköpsplan om att köpa detta plan med 380 säten men det visade sig bli en mardrömstransaktion. Piloternas fortsatta tvist över nya avtalsvillkor stod på sin topp och man kom inte fram till någon överenskommelse om vem som skulle flyga det nya jetflygplanet. I början anställdes amerikanska piloter för att flyga planet.

Saker tog en vändning till det sämre när ett jetflygplan av samma typ kraschade vid start från O'Hare Airport, Chicago, i juni 1979. Motorn hade lossnat och alla DC-10-flygplan hölls på marken tills undersökningarna hade slutförts. Planen hölls på marken under en längre period i USA, där Icelandairs plan var registrerat. Det stod oanvänt i åtta månader under årets intensivaste period. Planet hade schemalagts att transportera passagerare över Nordatlanten den sommaren och Icelandair måste leasa jetflygplan för att uppfylla sina skyldigheter. Detta skapade en tung ekonomisk börda på bolaget. Icelandair sålde detta jetflygplan med bred kropp 1980, och det tog flera år innan de köpte ett annat plan av jämförbar storlek.